Поради батькам

Як покращити адаптацію дитини до іншого місця проживання під час вимушеного переселення 🏠

🔶 поясніть дитині, що відбувається та чому ви не можете повернутися додому;
🔶 не ігноруйте питання дитини. Якщо дитина не чує відповідь, то її стан погіршується;
🔶 обсудіть з дитиною чим вона може займатися, де може погратися, де спокійно посидіти;
🔶 разом продовжуйте робити те чим ви займалися «раніше» (стабільність та безпека);
🔶 дитина повинна взаємодіяти з іншими людьми – це можуть бути спеціалісти: психологи, арт-терапевти, соціальні працівники, волонтери, а можуть бути інші діти;
🔶 частіше обіймайте дитину (не менше 12 раз в день);
🔶 не приховуйте свої почуття (не обманюйте та не відходьте від відповіді), надайте дитині безпечну інформацію про те, що вас турбує;
🔶 дивіться дитині в очі, коли слухаєте її. Такий контакт через погляд «каже»: «Як ти?», «Як твої справи?», «Я поруч, тобі зараз важко, я готова допомогти» (таким чином ви заглядаєте в душу дитини);
🔶 не знецінюйте почуття дитини (дозволяйте плакати, боятися, сумувати та злитись). Кажіть, що це природньо для такої ситуації;
🔶 будьте уважним слухачем «страшних» історій вашої дитини.

Автор: Олена Карнадуд

https://t.me/pidtrumaidutuny/260

Поради батькам дітей з ООП щодо поведінки під час війни

⚡Намагайтеся бути максимально спокійним у присутності дитини.
⚡Проговорюйте кожен крок та ваші плани та дії. Якщо ви прямуєте в бомбосховище, або евакуюєтеся з міста, поясніть дитині, що вдома небезпечно і що вам необхідно взяти найнеобхідніше.
⚡Особливо важливо пояснити дітям, як зараз важливо, щоб вони робили все, що просять батьки, без суперечок.
⚡Намагайтесь відволікати дитину доступними іграми, жартами, розмальовками тощо. Якщо ви знаходитесь у бомбосховищі, без доступу до олівців/ручок/ігор/розмальовок і т.п., можна рахувати людей навколо, шукати кольори (наприклад на одязі людей), обводити пальчиком свою руку, вчити вірш, розповідати казку, співати.
⚡Практикуйте разом з дітьми дихання, яке застосовують у стресових ситуаціях і за панічних атак: вдих-затримка дихання-видих-затримка дихання.
⚡Обіймайте дитину, тримайте за руку. Це заспокоює навіть дорослих.
Залишаємось на зв’язку, перемога буде за нами.
Слава Україні! Героям Слава!

Безкоштовні психологічні консультації

Чим зайняти і заспокоїти дитину під час повітряної тривоги під час перебування у сховищі (навіть, якщо це ванна кімната)

  1. Якщо вашій дитині подобається, щоб їй розчісували волосся, то візьміть з собою розчіску. Рухи робіть повільні і плавні. Тією ж розчіскою можна злегка (або і сильніше промасажувати дитині стопи, долоні, руки, ноги, спину).
  2. Попросіть, щоб дитина розчісала або промасажувала щіткою вас! Не забувайте вголос виражати вдячність і задоволення.
  3. Читайте книжки, вірші або розповідайте ті, які пам’ятаєте. Намагайтесь говорити спокійним і розміреним голосом. Якщо у вашої дитини є улюблена книга (вірш, казка) і вона просить весь час саме її, то повторюйте її хоч і 100 разів! Бо передбачуваність – це безпека, це заспокоює.
  4. Візьміть з собою папір, будь який записник і ручку або олівець. Спробуйте дудлінг. Це просте малювання візерунків або зображень. Можна намалювати рибок, кружки, квадрати, листочки або інше за вашим бажанням. І разом з дитиною заповнювати кожен елемент різними візерунками, лініями і т.п.

❗️ Арттерапія

Зараз багато дітей перебувають у сховищах, інколи цілими днями. Хтось вдома, але теж мають проблеми з відчуттям безпеки. Зараз кожна дитина гостро потребує відчуття безпеки і дому. Допоможіть їй відчути це за допомогою простої вправи.

  1. Малюємо на папері (на землі, піску, крупі тощо) будиночок. Також будиночок можна викласти із паличок або будь-яких підручних матеріалів.
  2. Коли дитина завершить свій будинок задайте їй наступні запитання (слухайте відповіді терпляче, не підганяйте і не перебивайте).
  3. Якого кольору твій будинок? З чого він зроблений? Скільки в ньому кімнат? Хто живе у цьому будинку? Що зараз роблять його жителі? А що будуть робити завтра, через тиждень, через місяць, через рік?
  4. Завершити розмовою про те, що це будиночок дитини: це твій будинок; ти зможеш його побудувати для себе, своєї родини і друзів. І всі в цьому тобі будуть допомагати.

📸 Фотокамера на телефоні як корисний інструмент 

Роздумуючи, як організувати навчання та дозвілля дітей, згадайте, що на телефонах є фотокамера, яка може стати чудовим і доступним інструментом для роботи! Викладачі та батьки, ви можете давати дітям різноманітні завдання, результати яких можна зафіксувати на фото (і при потребі надіслати ці фото викладачу).

Такий спосіб виконання і фіксування завдань може бути доступним та цікавим дітям різного віку (дошкільникам починаючи від 1,5 – 2 років, школярам, підліткам і старшим), дітям з ооп, немовленнєвим тощо. Головне, підібрати таке завдання, яке буде доступним для конкретної дитини.

Зверніть увагу! Не всі завдання можуть бути виконані протягом кількох хвилин, можливо потрібні будуть години і дні.

Приклади завдань

✅Знайди і сфотографуй 5 предметів червоного кольору (предметів певного відтінку, які містять поєднання 2 кольорів)
✅Знайди і сфотографуй предмети великого та маленького розміру (маленький, середній та великий)
✅Сфотографуй обрані предмети так, щоб один був далеко, а інший близько до тебе (можна додати ще предмет посередині, дати більш конкретне завдання: м’яч близько до дверей, але далеко від стільця і т.п)
✅За допомогою обраних предметів зроби фото, які проілюструють cлова: під, над, всередині, між і т.п. (фото ляльки, яка сидить за автомобілем, ложки, яка лежить за виделкою і поруч з чашкою тощо
✅ Фрукти – овочі, рослини, свійські тварини і інше
✅Зроби фото свого розпорядку дня
✅Фото обличчя сумного, веселого, здивованого, сердитого і ін.
✅Знайди і сфотографуй 5 речей (занять), які тебе заспокоюють, радіють, дратувати і ін.

❗️Фотографування може мати як навчальну функцію, так і функцію самопізнання, емоційного розвитку, арттерапії тощо.

Ви можете вигадати свої завдання і поділитися ними у коментарях.